Schimbarea lichidului de frână
Te-ai întrebat vreodată de ce este importantă schimbarea lichidului de frână?
Schimbarea lichidului de frână este unul dintre cele mai importante moduri prin care poți avea grijă de mașina ta.
Neavând grijă de lichidul de frână, frânele dumneavoastră vor suferi o pierdere a performanței, mărind distanța de frânare. Dacă acest lucru se întâmplă, scade și siguranța în trafic.
CE ESTE LICHIDUL DE FRÂNĂ?
Este un lichid hidraulic utilizat în sistemele de frânare. Prin apăsarea pedalei de frânare, acest sistem este pus în funcțiune, oprind astfel vehiculul. Este un lubrifiant având adăugați aditivi anti coroziune ce protejează componentele din metale cum ar fi cilindrul principal, etrieri, etc.
TIPURI DE LICHIDE DE FRÂNĂ
Vorbim despre un lichid natural sau sintetic, existând patru tipuri de lichid de frână DOT3, 4, 5 și 5.1.
DOT3, 4 și 5.1 sunt pe bază de glicol eter și derivați, acestea fiind compatibile între ele.
Vehiculele care au în specificații folosirea DOT3 poate folosi oricare dintre DOT4 sau 5.1, dar dacă vehiculul specifică DOT4 sau 5.1, nu utilizați DOT3. De regula puteți pune un lichid cu specificați mai bune ce au punctul de fierbere mai mare.
Lichid de frână sintetic:
DOT5 este pe bază de silicon și face parte dintr-o categorie proprie care nu este compatibil cu nici un alt tip de lichid de frână. Acesta are un punct de fierbere ridicat și nu absoarbe apa ca fluidele pe bază de glicol eter.
CARE ESTE PUNCTUL DE FIERBERE USCAT/UMED?
Lichidul de frână are două puncte de fierbere, uscată ce are punctul de fierbere mai mic și umed, cu punctul de fierbere mai mare.
Pe bază de poliglicol-eter:
- DOT3 - punctul de fierbere în acest fluid este de 205°(uscat) și cel puțin 140°(umed);
- DOT4 - cu punctul de fierbere mai mare de 230°(uscat) și cel puțin 155°(umed);
- DOT5.1 - în acest fluid punctul uscat de fierbere este de cel puțin 270° iar cel umed de 190°.
Pe bază de silicon:
- DOT5 - având punctul de fierbere mai mare de 260°(uscat) și cel puțin 180°(umed).
CÂND TREBUIE SCHIMBAT LICHIDUL DE FRÂNĂ?
Este o bună practică să înlocuiți periodic lichidul de frână.
Majoritate producătorilor recomandă un interval de schimbare de patru până la cinci ani, dar este bine sa îl schimbați după specificațiile vehiculului. De asemenea este recomandat schimbarea lichidului în momentul când aveți o lucrare mai amplă, cum ar fi schimbarea pompei, etrierilor sau cilindrilor, conducte, etc., deoarece sistemul va trebui aerisit pentru a elimina aerul.
CUM VERIFIC LICHIDUL DE FRÂNĂ?
După ridicarea capotei, o sa observați un mic rezervor de plastic deasupra cilindrului principal poziționat în una dintre părțile laterale ale compartimentului motor. Pe partea laterală a rezervorului se va afla un indicator cu doua semne: FULL (F) și LOW (L); asigurați-vă că nivelul lichidului se afla între cele două linii de nivel. Dacă lichidul se află sub marcajul LOW, sigur există o problemă în sistemul de frânare. Fiind hidraulic, acesta este un sistem închis care nu ar trebui să piardă niciodată lichid. Dacă acest lucru apare, poate cauza defectarea bruscă a frânei prin blocarea pedalei de frână la podea.